نقش زنبور عسل در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی

 

زنبور عسل افزون برتولید محصولات گوناگون واشتغال زایی در صنایع مختلف، مهمترین نقش خودش را در طبیعت با دخالت در عمل گرده افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی واحیای محیط زیست ایفا میکند.

زنبورهای عسل در بین تمام حشرات گرده افشان بیشترین تخصص را برای گرده افشانی مزارع و باغ های میوه دارند. قطعات دهانی این حشرات برای نوشیدن شهد و پاهای آنها برای جمع آوری  گرده سازگاری ویژه ای یافته است.

گرده افشانی و بارور کردن گلها مهمترین و اصلی ترین وظیفه زنبور عسل است، که  در مقابل انجام این کار به سرعت مزدش را که همان شهد یا گرده است دریافت می کند.

این حشره مفید وقتی بر روی گلی می نشیند، دانه های گرده را از اندام نرینه گل ( پرچم ) با خود بر می دارد و هنگامی که به سوی گل دیگری می رود اندام مادینه گیاه ( تخمدان ) را بارور می سازد.

موهای فراوان بدن زنبور عسل هنگام جمع آوری شهد با گرده های گل تماس پیدا می کندوتعداد زیادی به آنها می چسبد و این انتقال گرده از گلی به گل دیگر باعث لقاح و تشکیل میوه می شود.

تحقیقات نشان میدهد اگر در یک باغ میوه تعدادی کندوی زنبور عسل قرار داده شود، کیفیت و کمیت میوه به حدود ده برابر افزایش می یابد. تولیداتی که زنبور عسل برای زنبور دار به ارمغان می آورد فقط 10 درصد از کل ثمرات آن است در حالی که 90 درصد فایده اش از طرایق عمل گرده افشانی عاید باغداران و زارعان می شود.